چراغسبز پارلمان قرقیزستان به افزایش نظارت بر اینترنت
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۱۴۵۰
نمایندگان پارلمان قرقیزستان قانون مبارزه با گسترش اطلاعات غیرواقعی و تشدید نظارت بر اینترنت را ارائه کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در پارلمان قرقیزستان طرح جدیدی در زمینه مبارزه با گسترش اطلاعات غیرواقعی در اینترنت ارائه شد.
این قانون به ابتکار «گلشاد اصلبایوا» و «اینورا اثماناوا» نمایندگان پارلمان قرقیزستان طراحی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در پیام نمایندگان پارلمان مذکور درباره این قانون آمده است: در سالهای اخیر اینترنت تبدیل به مهمترین منبع اطلاعاتی شده به گونهای که جستوجوی اطلاعات در فضای مجازی در مقایسه با آرشیو روزنامهها و تماشای تلویزیون راحتتر است.
فناوریهای اینترنتی سریع پیشرفت میکنند رسانهها و خدمات مختلف وارد فضای مجازی شدند و حتی نهادهای دولتی هر چه بیشتر به سمت استفاده از اینترنت حرکت میکنند.
اما در این راستا عوامل منفی نیز وجود دارد که از طریق اینترنت مشکلات قابل توجه مربوط به امنیت اطلاعات شخصی، سیاست، اجتماع و امنیت ملی کشور به وجود میآید.
بنابر این پیشنهاد تعیین قوانین فعالیت اینترنت، معرفی نهاد دولتی ناظر بر فضای مجازی، شناسایی حقوق و وظایف مشتریان و دولت در آن را میدهیم.
طبق قانون پیشنهادی قرار است مجازات برای گسترش اطلاعات غیررسمی در فضای مجازی تشدید و مکانیزمهای زیادی برای نظارت ایجاد شوند.
همچنین مسئولیت شرکتهای اینترنتی افزایش مییابد و با درخواست از طرف نهادهای دولتی باید دسترسی به سایتهای غیرقانونی را مسدود کنند.
در حال حاضر قانون پیشنهادی در سطح مباحث عمومی قرار دارد.
شایان ذکر است که از لحاظ سیاست رسانهای و آزادی گسترش اطلاعات قرقیزستان پیشرفتهترین کشور آسیای مرکزی است.
در این کشور رسانههای دولتی و اپوزیسیونی آزادانه کار میکنند.
از سوی دیگر برخی کشورها، مؤسسههای بینالمللی و قدرتهای داخلی از این آزادیها سوءاستفاده میکنند که سالهای اخیر موارد گسترش اطلاعات غیرواقعی در رسانهها و شبکههای اجتماعی افزایش یافته است.
گسترش اطلاعات غیرواقعی تهدیدات جدی برای امنیت ملی ایجاد کرد که این عامل در روزهای بحران کرونا به طور شفاف مشاهده شد که شایعههای مختلف نگرانیهای بیاساس در بین مهاجرین کاری، ساکنان برخی مناطق کشور ایجاد کرد.
انتهای پیام/ح
منبع: فارس
کلیدواژه: اینترنت فضای مجازی قرقیزستان قانون پارلمان قرقیزستان فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۱۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده